wtorek, 30 września 2014

Aktywność fizyczna w ciąży


Wysiłek fizyczny w ciąży nadal wzbudza wiele kontrowersji. Istnieją stereotypy, które mówią, że kobieta w stanie błogosławionym powinna jeść za dwóch, dużo odpoczywać, nie dźwigać ciężkich rzeczy i najlepiej to cały czas leżeć w łóżku. Oczywiście zgodzę się z tym, że przyszłe mamy muszą bardziej dbać o siebie, bo przecież są odpowiedzialne za dwie osoby. Myśle, że w całych tych nakazach i zakazach warto postawić na zdrowy rozsądek, a przede wszystkim na uważne wsłuchanie się w swój organizm. Za błędy nie będą odpowiadały przecież osoby trzecie tylko Ty sama. Ja postaram się ułatwić Ci pewne decyzje i obalę kilka mitów na temat sportu w ciąży na swoim własnym przykładzie. 


Niespełna rok temu, gdy byłam w 3 miesiącu ciąży przeszukiwałam internet, aby znaleźć odpowiedzi na kilka nurtujących mnie w tym okresie pytań. A mianowicie:

Jaka aktywność fizyczna jest dozwolona w ciąży?

Czy sama mogę podjąć decyzję dotyczącą ewentualnych ćwiczeń?

Czy sport może zaszkodzić dziecku?

Po pierwsze, zapytaj lekarza prowadzącego czy możesz dalej kontynuować jogging bądź inny sport, jeśli go oczywiście przed ciążą uprawiałaś. Jeśli, niestety, będziesz musiała zrezygnować z biegania, tak jak było w moim przypadku, nie załamuj się. Ja przerzuciłam się na dużo lżejszy sport, a mianowicie Nordic Walking, który jak najbardziej polecam dla kobiet ciężarnych.

Uprawiając ten coraz bardziej popularny sport pamiętaj (i tu się powtórzę): Słuchaj własnego ciała! Kiedy postanawiasz wyjść na dłuższy spacer z pieskiem i bierzesz ze sobą kijki to serdecznie Ci gratuluję. Gratuluję przede wszystkim chęci. Wiedz, że nie każdy zdobył się na odrobinę aktywności, zwłaszcza w ciąży:) Pamiętaj jednak o tej małej istotce w Twoim brzuszku. Jeśli poczujesz ucisk w podbrzuszu, osłabniesz, złapiesz zadyszkę - zatrzymaj się, odpocznij, a nawet wróć do domu. Nawet jak przeszłaś 500m i podobne objawy się pojawiły - nie trenuj na siłę. Zdrowie Twoje i maluszka jest przecież na pierwszym miejscu. Następnego dnia spróbujesz ponownie, a jeżeli dyskomfort nadal będzie się pojawiał spróbuj innej aktywności lub po prostu podejmij wiążącą decyzje i obiecj sobie, że po ciąży pokażesz na co Cię stać! Teraz masz inne priorytety.

Przyszłym mamom, bez względu na poziom wytrenowania sprzed ciąży poleca się takie formy aktywności jak: spacery, pływanie, pilates, ćwiczenia mięśni Kegla, jazda na rowerze stacjonarnym, joga, body ball. Zabrania się sportów urazowych, takich jak: jazda konna, jazda na rowerze, gry zespołowe, lekkoatletyka, aerobik. Mogą one doprowadzić do wstrząsów, urazów i upadku.
W moim przypadku, gdy dowiedziałam się, że będę mamą, a było to dość późno, bo w 8 tygodniu ciąży od razu udałam się do lekarza z setką pytań a jednym z nich było: czy mogę biegać? Niestety odpowiedź była negatywna.  Moja wcześniejsza niewiedza związana z byciem w stanie błogosławionym na szczeście niczym złym się nie skończyła. Z kilkumilimetrową Hanią codziennie jeździłam do pracy na rowerze oraz biegałam około 5 - 10 km kilka razy w tygodniu. Zaliczyłyśmy także jedne zawody - Bieg Romantyczny Parami. Zawody polegające na przebiegnięciu 3 km w parze damsko-męskiej, dobiegając do mety trzymając się z partnerem za dłonie. W tych zawodach jednak z mężem oszukiwaliśmy, bo jak się później okazało biegliśmy już w trójkę :) Przy takim poziomie aktywności fizycznej natychmiastowe zaprzestanie wszystkiego i rozłożenie się wygodnie na kanapie zdawało się być katorgą. Na szczęście odkryłam Nordic Walking. Tak, właśnie przerzuciłam się z biegania na kijki. 
Bieg Romantyczny parami 2013

Dlaczego po zakazie biegania, wybrałam lżejszy sport, a nie zrezygnowałam całkowicie z sportu?
Z aktywności fizycznej w ciąży płynie wiele korzyści dla nas samych jak i dla maleństwa. Oto kilka z nich:

- Wybuch endorfin, hormonu szczęścia, dzięki któremu łatwiej sobie poradzimy z stresem, zmęczeniem, osłabieniem naszego zmieniającego się organizmu

- Wzmocnienie i rozluźnienie mięśni, więzadeł i stawów co w efekcie lepiej przystosuje nasze ciało do "noszenie" tych kilku kilogramów więcej oraz najcięższego wysiłku jaki nas czeka - porodu

- Zapewnia lepsze samopoczucie, przespane noce i zwiększa samoocenę, a te pozytywne wibracje doskonale wyłapuje nasze dzieciątko

- Zmniejsza ryzyko cukrzycy ciążowej


Z medycznego punktu widzenia u kobiet ciężarnych obserwuje się zwiększenie objętości krwi, objętości wyrzutowej serca w I i II trymestrze ciąży oraz wzrostu pojemności płuc ze zmniejszeniem ciśnienia krwi.  Identyczne zmiany zachodzą w organizmie osób systematycznie uprawiających sport. 

Wniosek? Uprawiałaś sport przed ciążą, świetnie! Jednak jego kontynuacja w jej trakcie jeszcze bardziej ułatwi Ci przebieg ciąży. Twój organizm łatwiej zniesie gwałtowną adaptacje do nowej funkcji i być może oszczędzi Ci porannych wymiotów, osłabienia i senności. 
Co na sport maleństwo?  Sport u przyszłych mam wspomaga wymianę tlenu, dwutlenku węgla i substancji odżywczych zwiększając powierzchnię kosmków łożyska. Ponadto zadowolona mama to również zadowolona dzidzia!

Powodzenia!

0 komentarze:

Prześlij komentarz

 
Serwisy, blogi i sklepy biegowe