piątek, 7 listopada 2014

DIASTASIS RECTI - przerwa mięśni brzucha po ciąży

Jak wiecie, ponad pół roku temu zostałam mamą. Jako osoba aktywna, zależało mi na szybkim powrocie do formy sprzed ciąży. Nurtowało mnie jedno pytanie...Kiedy mogę zacząć ćwiczyć po porodzie?

 
Oczywiście okres połogu trzeba spokojnie przeczekać. Jednak ruszanie pełną parą na trening zaraz po nim też wcale nie musi być dobrym pomysłem! Pytanie podstawowe: czy brzuch po 9 miesiącach takiego obciążenia jest gotowy na dawkę ćwiczeń? Odpowiedź: może być gotowy, ale nie musi!

O co chodzi? Nasz rosnący brzuszek prowadzi do powstania między mięśniami brzucha tzw. "diastasis recti". 

DIASTASIS RECTI - Co to jest?


Mięśnie proste brzucha składają się z dwóch symetrycznie położonych części oddzielonych od siebie "kresą białą", która w wyniku rosnącego brzucha - rozciąga się. Po porodzie mięśnie samoistnie powinny powrócić do prawidłowego położenia. Jednak na skutek braku aktywności przed ciążą jak i w jej trakcie często jest inaczej.

Badania potwierdzają fakt, że u kobiet uprawiających regularny sport przed ciąża, po porodzie nie występuje rozstęp mięśni brzucha!

Kiedy powstaje?

Charakterystyczna "przerwa" między mięśniami może być już widoczna w I trymestrze ciąży, chociaż częściej jest spotykana w II trymestrze i może się utrzymać nawet do roku po porodzie. Uwidacznia się często w postaci „wzniesienia” wzdłuż brzucha.

Jak sprawdzić czy mamy diastasis recti?

1. Połóż się na plecach z ugiętymi nogami w kolanach i stopami opartymi o podłoże.
2. Jedną rękę wsuń pod kark, drugą połóż na brzuchu - palce ułóż nad pępkiem.
3. Powoli unieś łopatki.
4. W tej pozycji przesuwaj palce ku górze badając czy mięśnie są rozsunięte a przerwa między nimi miękka.
5. Sprawdź czy w czasie napinania brzucha, "płaty" mięśniowe zbliżają się do siebie, a szczelina zamyka się.

Diasastis występuję, jeśli:

1. Przerwa między płatami jest większa niż na szerokość 1 palca przy pełnym napięciu mięśni.
2. Przerwa nie zamyka się w opisany wyżej sposób.
3. Występuje charakterystyczne "wzniesienie " przy napinaniu mięśni.

Spokojnie dziewczyny! Jeśli „przerwa” między mięśniami obejmuje szerokość 2,5 palca nie ma się czego obawiać. Wszystko wróci do normy. Jeżeli natomiast przerwa jest szersza, uwypuklona lub boli - zgłoś się do lekarza.

Ja na szczęście należałam do grona osób aktywnych zarówno przed, jak i po ciąży, dlatego nie miałam problemu z „powrotem moich mięśni brzucha na swoje miejsce”.  Jednak osoby , które zmagają się z tym przykrym efektem ubocznym ciąży mogą poratować się odpowiednimi ćwiczeniami. 


Zapamiętaj - NIE WYKONUJ TRADYCYJNYCH BRZUSZKÓW! 

Tradycyjne brzuszki mogą prowadzić do pogłębienia szczeliny między mięśniami bowiem obciążają jeszcze bardziej już rozciągnięty mięsień prosty brzucha.

Jaki ćwiczenia pomogą za zamknięcie diastasis recti? Dowiesz się już nie długo na mojej stronie!


6 komentarzy:

  1. Mogłabyś podać link do tego posta?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    2. http://fitfunmamarun.blogspot.com/2014/11/cwiczenie-na-zamkniecie-diastasis-recti.html Proszę i zapraszam :)

      Usuń
  2. Dobrze wiedzieć. ;) Przydatny post ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawa informacja. Nigdy o tym nie słyszałam. Przetestuję się :D

    OdpowiedzUsuń
  4. witam was serdecznie ja 14 miesięcy temu urodziłam bliżniaki i niestety mam przerwane mięsnie brzucha lekarz skierował mnie na operacje ale jakoś nie mogę sie zebrać na nią to jest ciężka operacja,i przez 8 tygodni nie wolno dzwigać nic a przy małych dzieciach to jest nie możliwe,wiecie co jest najgorsze że sie wygląda jak wciąży i gto mnie dobija

    OdpowiedzUsuń

 
Serwisy, blogi i sklepy biegowe